torsdag 15 juli 2010

Fortsättning på semestern!



Här kommer lite bilder till att börja med.
Ett lite fallabellaföl, ett levande tjej/träd,
en påfågel som kom när vi satt och fikade, den var inte ett dugg skygg utan gick alldeles i närheten av oss och åt upp de vi spilt på backen.
En ganska uttråkad orangutang, Kameler. Bad vid havet i engeltofta, barnen som leker på stranden och vår stuga i Grönklitt.



































2010-07-12

Barnen sov till klockan 8, helt otroligt skönt! Sen var det till att äta frukost och börja packa och städa. Sen bar det av mot Gävle. Vi stannade och åt på vägen. När vi kom fram till hotellet checka vi in, bar upp grejer och bytte om till badkläder. Så for vi och badade i havet vid Engeltofta badplats. Dagen efter hade Rikard läst att där vi bada va kallaste badplatsen. Det va kyligt, men skönt tyckte jag, som hemma i storsjön. Efter badet bar det av mot hotellet och duscha av sig salt vattnet. Sen åt vi buffe i hotellets restaurang Det va mycket gott. De hade en liten lekpark på baksidan, med klätterställning, rutchbana, gungor och sandlåda med sandleksaker. Super för barnen. Tror barnen slockna strax innan tio. Det var ca 30 grader varmt och sol hela dagen. På hotellrummet var det fruktansvärt varmt. Hade fönstret öppet, men det hjälpte inte, kom bara in mygg som bet Anders och Isabelle. Erik ramla ur sin säng på natten, men somna om så fot jag hade lagt han.


2010-07-13
Barnen sov till strax innan åtta. Vi gick och åt jättegod hotellfrukost. Sen va vi upp och packa det vi skulle ha med till fruruvik och åkte dit. Men när vi kommer fram inser jag att jag glömt inträdesbiljetterna på hotellrummet ( Vi hade bokat med paket boende och inträde till furuvik.) Så det var bara för oss att vända och åka tillbaka till hotellet, med min vägledning, då Anders verkligen inte har något lokal sinne alls. Sen kom vi äntligen fram. Oj vilken park! Så himla fin, välordnat, etiskt fint med vatten och blommor och välskött överallt! Vi började med djurparken. Först blev det tropikhuset och lite ormar, sen blev det fallabellaponnysar, geter och får. Efter det endel apor, kameler, kängerur, alpackor och fåglar. Fikade och möte upp med Malins familj Sen bar det av mot tivolit, åkte en bilkarusell sen blev det lunch på ett kaotiskt lunchställe. Tipset e att göra som endel andra gjorde, ta med sig mat själv och njuta av den ute i parken. Efter lunchen blev det en hel del karusellåkande. En liten larvberg och dalbana, kaffekoppar, elbilar på spår, nyckelpiga i luften, mer bilkaruseller. Under 4 år fick de inte åka själv, utan du som vuxen köpte biljett eller åkband. Vi köpte åkband. Efter karusellåkandet och med den sol och värme på 33 grader kändes det som det va dags för bad. När vi kom till badlandet på parken var där smockat med folk, så vi bestämde oss för att åka någon annanstans och bada. Åkte och kika in ett badställe, for dit, betalade inträde på 20 kr per vuxen. Sen upptäckte vi att vi inte hade med några badkläder,bara handdukar. Jag vet att jag fråga anders om han stoppat påsen med badkläderna i, men han hävdar att jag sa att de va i. Ja de va inte med, så det blev barnen som fick bada. Åkte sen in mot centrala Gävle och åt på en kina restaurang. Gott tyckte jag att det va. Efter maten for vi till hotellet tog på badkläderna och gick ner i poolen, som va ungefär lika kall som havsbadet. dessutom djup, så att vattnet räckte mig till axlarna. Men det va svalkande och skönt. Vid nio på kvällen fick jag och Malin barn och karlledigt och gick ner och tog en drink och öl i restaurangen. Först beställde vi en margarita, som Malin trodde skulle va god, men det va den inte. Jag tog även en likör 43 med is och en öl sen. blev lite berusad, och njöt av den stunden vi hade för oss själva. Stort tack till våra karlar för det! Kan säga att det är tur att vi har fallskydd på Eriks säng här hemma. Denna natt kom han och lade sig i våran säng, men han sparkades och böka så mycket så jag la mig i han säng iställe. Senare på natten/ morgon sidan vaknar vi av att han grinar, men kan inte hitta han. Då ligger han mitt under dubbelsängen, stackarn.

Inga kommentarer: