tisdag 15 november 2016

15 november 2016

Tja!
Helt klart glad att det nu är andra dagen i rad jag får till att skriva här. 
Att jag hade låst bloggen så ingen kunde läsa gårdagens inlägg va ju en liten miss  sen är det dags att göra något åt layouten och så med håll till godo så kommer det. 

Idag tänker jag tillägna detta inlägg endometrios. En sjukdom som jag tyvärr fått bekanta mig mycket med. Min egen historia kommer att komma så småningom om. 

Men idag blir det ren fakta vad det är. Detta är hämtat från 1177:

Endometrios är vanligt, ungefär var tionde person som har mens har sjukdomen. Ett vanligt symtom är att ha mycket ont i samband med mens.
Endometrios innebär att det finns livmoderslemhinna på andra ställen än inuti livmodern. Livmoderslemhinna på andra ställen än i livmodern orsakar ofta inflammation. Inflammationen kan leda till smärta och ibland till att det bildas ärrvävnad och sammanväxningar.

Endometrios kan finnas i princip var som helst i kroppen, men det är vanligast att endometrios finns på dessa ställen:
  • bukhinnan i nedre delen av buken och under äggstockarna,
  • ena eller båda äggstockarna,
  • utsidan av livmodern,
  • urinblåsan,
  • ändtarmen,
  • de andra inre organen.

Det finns också en typ av endometrios som växer in i livmoderväggen och kallas adenomyos. Adenomyos ger som regel inga symtom. Närmare hälften av alla kvinnor har adenomyos.

Endometrios kan börja som knappnålsstora knottror som efter hand växer till större områden som kallas härdar. Endometrioshärdarna reagerar på hormonerna östrogen och progesteron på samma sätt som den vanliga livmoderslemhinnan. Östrogen och progesteron är de hormoner som styr mensen.

Endometrios ger inflammation
När du har mens blir det blödningar inne i endometrioshärdarna. Blödningarna ökar irritationen och smärtan. Kroppens immunförsvar försöker då att få bort endometriosen genom att skicka ut en massa ämnen. Ämnena orsakar en inflammation.Inflammationen leder till att nerverna blir mer känsliga och reagerar med smärtimpulser som gör att du får ont.

Vill ni veta mer och läsa på å kan jag också rekommendera denna sida: 
http://www.endometriosforeningen.com/vad-ar-endometrios

Nu ska jag läsa i våran psykiatribok några sidor innan det blir vågrätt läge i sängen! Glöm inte att säga något snällt till dig själv och någon annan! Kärlek föder kärlek!

Inga kommentarer: