mÄndag 14 november 2016

Den 14 nov 2016

Hej 👋!!  Hur är det med er?
Jag känner mig stark just idag.

Tillbaka i rutiner efter en praktikperiod på 6 veckor är över. Höstlovet har spenderas hemma med barnen efter 14 dagars borta varo.

Att vara förälder just idag har varit en fröjd. Jag är stolt, glad och tacksam över hela min familj!!

Jag gjorde äntligen min redovisningen från praktiken på skolan idag . Jag hade laddat två hela dagar förut så nu va det dags!

Något som jag vill dela med fler än bara med min klass är att jag varit på tre föreläsningar också under min praktik. Första föreläsningen var med Benny Haag. Det va lite drag av stå upp komedi men även en öppenhet om ett eget mörker. Det jag mest tar med mig från den föreläsningen är att varannan människa drabbas påfund av alkoholrelaterade problem. 

Andra föreläsningen va med Allan Wade Kanadensisk familjeterapeut och forskare i psykologi var på mittuniversitetet och föreläste om vikten av att prata om motståndet offer verkligen gör. Han visa på vikten av att fråga om motståndet fast offret oftast har synen av att om de inte kunnat stoppa förövaren så har de inte inte gjort motstånd. Men faktum är att alla gör motstånd, även om man så blir paralyserad av chocken och inte verkar göra något då är det ett motstånd! Som är en av tre mänskliga beteenden i farliga situationer.

Sista men absolut bästa av de tre föreläsningarna var i Falköping på deras psykiatrivecka och med Mr Tourette Pelle Sandstrak på scenen!! Han berörde på djupet och gav en för mig tidigare ganska okänd psykisk sjukdom ett förklarande ansikte. Han prata mycket om mänsklighet, att vi alla är mänskliga oavsett diagnoser eller ej! Det är kanske det jag tar med mig mest och de människor han stötte på som visade medmäsnklighet och för honom bettyt saker. Ibland kan de va viktigare att tala från hjärtat än att vara politiskt och pedagogiskt korrekt!
Jag är övertygad om att vi alla bär på delar av alla diagnoser som finns. Men om beteendena gör att man blir hindrad i sin egen vardag. Då behöver man få hjälp! Kanske inte alltid en diagnos, men hjälp och i en hel del fall kanske en diagnos för att få just hjälp! Tack för ordet och på återseende! / Emilia

Inga kommentarer: